Színészek között

Amikor a színház kapcsán írni kezdtem, az egyik mozgatórugóm az volt, hogy összegyűjtsem mindazt, amit a színpadon és a kulisszák mögött tanultam, megértettem vagy ebben a közegben is igaznak találtam. Ezek közé tartozik az elfogadás képessége, az egymás iránti tisztelet fontossága, a fegyelem, a figyelem és a türelem jelentősége, a rendszeres gyakorlás súlya ugyanúgy, mint az alázat és az őszinteség alapvetése.

A helyén kell tudni kezelni azonban azt is, hogy mennyit ér ismert vagy híres emberek között jönni-menni.

Hivatásos házigazdaként a Budapesten megrendezett japanológus konferencián nekem adatott meg, hogy a Nobel-díjas díszvendéget, Ōe Kenzaburōt, valamint az akkori köztársasági elnökünket, Göncz Árpádot az ünnepélyes megnyitóra kísérjem. A Kecskeméti Katona József Színház különleges programján én lehettem az, aki Benkő Gyulának egy pohár friss vizet vitt, mert a terítéken lévő rengetegféle édes és száraz nedű helyett inkább arra szomjazott.

Fordítóként és tolmácsként beszélgethettem Koltai Lajossal A napfény íze forgatásán. Volt olyan születésnapom, amire Finnország nagykövete is gratulált. Pár évvel ezelőtt, amikor a Balaton közepére kivitorláztunk, Für Ancsi még a saját hajójukról mosolygott és integetett át hozzánk, most pedig időnként egy csónakban evezünk az örvényes örkényes vizeken.

HUN_Balaton_Vitorlás_VidG
(Fotó: Vid Gabriella)

Sok hasonló epizódot megemlíthetnék, amiket sosem mesélek senkinek. Mindenki főszereplő a saját életében.

Lényeges azonban, hogy melyek azok a történetek, amelyekre mindkét fél ugyanúgy emlékszik, és melyek azok, amelyekre csak a kevésbé vagy egyáltalán nem neves résztvevő. Lehet, hogy a munkájuk és a teljesítményük révén reflektorfénybe kerülőknek több elismerés és rajongás jut, és minderre talán fokozott mértékben áhítoznak is, de ők sem kevésbé esendőek. Nekik szintén szent a személyes szférájuk, a betolakodóknak nemigen örülnek.

A lelke mélyén a legtöbb ember arra vágyik, hogy önmagáért szeressék.

Vid Gabriella

ウィド ガブリエラ

Leave a Reply

